zondag 22 juni 2008

naar de creek

Afgelopen week ben ik 2 dagen naar de creek gegaan. Afgelopen zondag eerst met Rudy’s familie en mijn 2 collega’s. Het plan bestond al heel lang, maar veel verder dan het plan kwam het niet. Dus op een dag hebben Rudy en ik een datum geprikt en een bus gehuurd. Rudy’s zus Annette met haar 5 kinderen, Rudy’s broer Mickey met vrouw en zoon, neef Ryan met vriendin, nichtje Alicia, mijn collega’s Monda en Angelina en Rudy en ik vulden een bus vol. Iedereen bracht eten en drinken en we hebben een dag doorgebracht in een creek zo’n uur rijden vanaf Georgetown. Het was vaderdag en daarom erg druk, maar vooral gezellig. We hebben ongelooflijk veel lol gehad en voor de kinderen was het de 1e keer in hun leven dat ze konden zwemmen. De creek had een ondiep en diep gedeelte; prima voor de kinderen en ook geschikt voor ons om te zwemmen en vanaf de kant te springen/duiken.






Rudy, Angelina en Monda



nichtjes en neef
















Annette


mijn collega's








broer met vrouw (links), 3 nichtjes in het midden

De dag had een heel bizar einde. We zagen mensen een man uit het water halen en hem vervolgens reanimeren. Het bleek dat de man een uur vermist was en uiteindelijk werd hij in het water gevonden. Hij was dronken en ik vermoed dat hij bewusteloos is geraakt en vervolgens is verdronken. De man heeft al die tijd (dood) in het water gelegen en tientallen mensen waren aan het zwemmen. Alcoholisme is een groot probleem in dit land en veel mensen komen om door ongelukken veroorzaakt door drank. Uit de reactie van mensen bij de creek bleek wel hoe “gewoon” het is. Iedereen reageerde vrij laconiek over de situatie en ging vervolgens gewoon verder met waar ze mee bezig waren.

Gisteren ben ik met een groep VSO-ers naar een andere creek gegaan. Wederom gezellig, veel eten en drinken en een leuke dag gehad.

Rudy kon niet mee, die is druk aan het werk. Hij werkt momenteel voor zichzelf en schildert het huis van vrienden. Die hebben een groot nieuw huis gebouwd en dat moet nu helemaal geverfd worden (binnen- en buitenmuren, vloer, plafond). Dat houden Rudy en 2 collega’s ongeveer 5 weken bezig. Hij verdient meer met zijn eigen werk en hij heeft meerdere klussen wachten. Goede ontwikkelingen voor hem dus! We hebben laatst een offerte gemaakt voor een huis dat blus- en brandschade heeft. Rudy heeft alle kosten opgevraagd voor materiaal en ik heb de offerte opgesteld. Totaal bedrag: 1,2 miljoen…..(6000 US = 4000 Euro). Hij krijgt hoogstwaarschijnlijk het werk toegewezen en kan daar aan de slag.

Het werk blijft enorm druk. Ben volop bezig met trainingen geven, het screeningsprogramma voor schoolkinderen, het opzetten van een glaucoma spreekuur in de Eye Clinic, voorbereidingen voor de nieuwe klinieken, ons definitieve voorstel van onze training voor de universiteit (voor het krijgen van accreditatie). De weken vliegen voorbij en ik krijg het af en toe benauwd als ik denk aan de hoeveelheid werk. Ik had eigenlijk verwacht dat het met de komst van Angela wat rustiger zou worden, maar het lijkt erop dat het werk simpelweg verdubbeld is….Nou ja beter druk dan stil op een stoel zitten.

En verder:

· De buren hebben de 2 honden weg gedaan. Alleen de puppy is nog hier. We zijn eindelijk af van het geblaf….

· Rudy leert steeds meer Nederlands en hij is snelle leerling!

· De straten hebben weer blank gestaan door de vele regen afgelopen week

· Komende dinsdag is mijn grote broer jarig!


groet uit Guyana!

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Petra en Rudy,

Fijn dat Rudy Nederlands leert! Mijn Creolese is niet meer wat het geweest is. Blij dat ik het in December weer op kan gaan halen!

Liefs, Marco en Elske.